مراقبت و سلامتی

تیرگی دور چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

دلایل تیرگی دور چشم و راههای درمان آن رابطه مستقیم با محیط و شرایط فرد دارد درکه در ادامه به مهمترین دلایل ایجاد سیاهی چشم خواهیم پرداخت

وراثت و ژنتیک :
ژنتیک وضعیتی است که نمیشود آن را کنترل کرد. سابقه خانوادگی هم در سیاهی و تیرگی دور چشم نقش دارد. استعداد ژنتیکی نسبت به برخی بیماری‌ها مانند بیماری تیروئید نیز می‌تواند باعث سیاهی دور چشم شود.

 

کرم دور چشم

کرم دور چشم

بالا رفتن سن:
با بالا رفتن سن پوست اطراف چشم بافت چربی خود را از دست می دهد و نازک میشود .طبق گفته‌ی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا، هرچه سن بالاتر برود، بافت اطراف چشم‌ها ضعیف‌تر می‌شود و این می‌تواند باعث انتقال چربی به قسمت‌های تحتانی پلک‌ها و ایجاد چروک، پف و تیرگی دور چشم شود.

آلرژی
در هنگام واکنش آلرژییک، بدن به عنوان پاسخ ایمنی برای مقابله با باکتری‌های مضر، هیستامین ترشح می‌کند. ترشح هیستامین علائم ناراحت‌کننده‌ای مانند خارش، قرمزی و پف چشم را از خود بجای میگذارد.

کم آبی بدن :

هنگامی که بدن کم آب باشد، رگهای خونی زیر پوست چشم متورم میشوند و باعث تیرگی آن میشود. توصیه میشود برای حفظ نشاط و شادابی پوست و جلوگیری از تیرگی دور چشم خود روزانه به مقدار کافی آب بنوشید.

نارسایی کلیه :
احتباس مایع، یکی از دلایل سیاهی و پُف زیر چشم است. البته این علت اصلی تیرگی نیست ، اما می‌توانند تغییراتی در بدن ایجاد کنند که بر رنگ‌دانه‌های پوست پلک‌ها اثر بگذارد ،بنابر این پوست فرد رنگ پریده شده و چشم ها خسته به نظر می رسند و همین موضوع منجر به تیرگی دور چشم شده و سیاهی دور چشم افزایش میابد.

نور خورشید :
نازکی پوست پلک پایین منجر به انعکاس رنگ تیره شبکه عروقی زیرجلدی یا عروق درون عضله اربیکولاریس می شود و به آسیب‌های نور خورشید بیشتر واکنش نشان میدهند به همین علت زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تولید ملانین بیشتری شده و نتیجه‌اش تیرگی دور چشم خواهد بود.

دیگر علت ها :
از دیگر علت های کبودی دور چشم میتوان به کمبود آهن، اگزما،کم خوابی،رژیم غذایی نادرست ،استفاده از سیگار، الکل و کاهش چربی اطراف چشم‌ اشاره کرد.

 

تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم

 

انواع راهای درمان و رفع تیرگی دور چشم

کرم‌های موضعی:
کرم‌های سفیدکننده می‌توانند به کاهش هایپرپیگمنتیشن (سیاهی یا لکه‌های پوستی) کمک کنند :
– هیدروکوئینون
– ترتینوئین
– هالوکسیل
– اسید کوژیک

کوژیک اسید یک محصول طبیعی است که از دو نوع قارچ حاصل می‌شود. با این حال بهتر است که بدانید عوارض جانبی اسید کوژیک می‌تواند شامل درماتیت تماسی و قرمز شدن پوست باشد.پس بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه از آن استفاده نکنید.

ویتامین C موضعی :
در یک مطالعه به بررسی اثرات لوسیون ویتامین ث 10 درصد در درمان حلقه‌های تیره‌رنگ زیر چشم به مدت بیش از 6 ماه پرداختند و نتایج بدست آمده نشان داد که لوسیون ویتامین ث در روشن کردن تیرگی‌های زیر چشم تاثیر چشم گیری داشت.

لیزر :
استفاده از لیزردرمانی می‌تواند یک درمان مؤثر برای حلقه‌های تیره دورچشم باشد. روش‌های لیزری کمتر تهاجمی، مانند لیزرهای پالس رنگی یا لیزرهای دیودی می‌تواند احتمال خطر جای زخم و عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهند.

پرکننده‌ها :
اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث تیره در زیر چشم‌ها شده باشد، استفاده از پرکننده‌ها می‌توانند انتخاب خوبی باشد. در این روش پزشک از پلاسمای غنی پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک به ناحیه زیر چشم تزریق میکند.

جراحی :
عمل جراحی به نام بلفاروپلاستی در این عمل حلقه‌های تیره ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی در اطراف چشم‌ از بین میرود.
یادمان باشد ناحیه زیر چشم بسیار ظریف است این یک عمل بسیار حساس که بهتر است قبل از عمل درباره عوارض جانبی احتمالی آن با یک پزشک مجرب مشورت کرد.

سایت فروشگاه

پیج فروشگاه

#کرم_دور_چشم

#یرگی_دور_چشم

دیدگاهتان را بنویسید