آرایشی و زیبایی

آموزش ترکیب رنگ مو در خانه

آموزش ترکیب رنگ مو در خانه

رنگ کردن مو یکی از موثرترین راه‌های ایجاد تنوع است. امروزه رنگ کردن مو در سالن‌های آرایشی وقت و هزینه زیادی می‌خواهد. مخصوصا که اکثر افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری از مراجعه به مراکز زیبایی خودداری می‌کنند. از این رو بسیاری از خانم ها مایلند که خودشان در منزل موهایشان را رنگ کنند. اما فراموش نکنید این کار نیاز به آشنایی و مطالعه شما در زمینه ترکیب رنگ ها و شناخت نوع موهایتان دارد.

در بسیاری موارد دیده شده بانوانی که در ترکیب رنگ‌ها، مدت زمان استانداردی که رنگ باید روی سر بماند, انتخاب طیف رنگی که مد نظرشان است, یا حتی تاریخ انقضا و برند رنگ مو دقت نکرده اند، از نتیجه کارشان بسیار ناراضی و پشیمان بوده‌اند.

دقت کرده‌اید که بعضی از بانوان وقتی سال‌ها به متخصص و آرایشگر مشخصی مراجعه می‌کنند تغییر آن برایشان سخت می‌شود؟ حتی اگر مسیرشان هم دورتر یا سر آن آرایشگر شلوغ‌تر شود باز هم ترجیح می‌دهند پیش همان شخص بروند زیرا به اصطلاح او قلق مویشان را بلد است! رنگ کردن مو همیشه کاری ریسک پذیر است که نیاز به شناخت کافی از مواد دارد. از سوی دیگر نحوه ترکیب رنگ مو در انواع مختلف مو متفاوت است و آرایشگرها با آگاهی نسبت به این موارد رنگ موی مورد علاقه شما را می‌سازند.

ترکیب رنگ مو

ترکیب رنگ مو

مهمترین نکات رنگ کردن مو

مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت شناخت صحیح از رنگ‌ها و ویژگی‌های آن‌ها است. برای مثال رنگ‌های آبی، زرد و قرمز سه رنگ اصلی هستند و رنگ‌های فرعی از ترکیب این سه رنگ به دست می‌آیند. نکته جالب اینجاست که از همین روش برای خنثی سازی رنگ‌ها نیز استفاده می‌شود. همچنین مقدار استفاده شده از هر طیف رنگ در ساخت رنگ مورد نظر شما تاثیر گذار است. برای کنترل مقدار یا تصحیح هر رنگی باید از رنگ مکمل آن استفاده کنید. به طور مثال برای کنترل کردن میزان رنگ نارنجی باید به آن آبی اضافه کنید. برای کنترل زردی رنگ مو نیز از رنگ بنفش استفاده کنید.

هنگام ترکیب رنگ مو در منزل توجه کنید که احتمالاً رنگ زمینه موی شما طبیعی است و باید تعادل در ترکیب رنگ‌ها رعایت شود. رنگ موی طبیعی دارای سه رنگ اصلی است که همگی دارای سایه‌های قهوه‌ای با تن‌های متفاوت هستند. به طور مثال رنگ بلوند، روشن‌ترین رنگ قهوه‌ای با تن زرد است. موی قرمز ترکیبی از قهوه‌ای با نارنجی و موی سیاه ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌‌ای خیلی تیره همراه با رنگ آبی است.

نکات رنگ مو

نکات رنگ مو

شناخت رنگ های گرم و سرد

رنگ‌هایی که قرمز، نارنجی، مسی یا طلایی دارند در گروه رنگ‌های گرم و رنگ‌های دارای تن بنفش، آبی و سبز در گروه رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند. هرگز رنگ‌های سرد را با رنگ‌های گرم ترکیب نکنید زیرا به هیچ وجه نتیجه خوشایندی نخواهند داشت! برای ترکیب رنگ‌ها باید به هارمونی آنها توجه کرد. مثلاً رنگ دودی ترکیب رنگ‌های سفید, آبی و مشکی است که با کم و زیاد کردن مقدار هر کدام طیف رنگی تیره‌تر یا روشن‌تر شده و تغییر می‌کند ولی به صورت کلی هارمونی زیبایی در کنار هم دارند.

رنگ موی سرد و گرم

رنگ موی سرد و گرم

 

کاتالوگ‌ها را با دقت بخوانید!

درجه بندی رنگ‌ها در کاتالوگ‌ها از 1 تا 10 است. هرچه این اعداد به 1 نزدیک‌تر باشند تیره‌تر و هرچه به عدد 10 نزدیک‌تر باشند روشن‌تر خواهند بود. به این معنا که عدد یک رنگ مشکی و عدد 10 به شما یک بلوند پلاتینی بسیار روشن تحویل خواهد داد.

رنگ‌های طبیعی یا همان گروه N قابلیت ترکیب با تمامی رنگ‌ها را دارند. در این دسته رنگ‌ها از شماره 1 تا 4 دارای رنگدانه‌های آبی با تن سرد، از شماره 5 تا 7 رنگدانه‌های قرمز با تن گرم و از شماره 8 تا 10 دارای رنگدانه‌های زرد با تن گرم هستند.

هرکدام از اعداد روی کاتالوگ نشان دهنده تن رنگ یا همان پایه، سایه اصلی و سایه فرعی رنگ هستند. هنگام خواندن کاتالوگ بعد از توجه به شماره رنگ‌ها به حروف مقابل آنها هم توجه کنید. مثلا حرف N که به معنی طبیعی یا حرف C که علامت اختصاری رنگ دودی یا G که علامت رنگ طلایی و … است.

از رنگ زیتونی که در گروه سرد قرار دارد برای از بین بردن قرمزی موها نیز استفاده می‌شود. رنگ طلایی در گروه گرم قرار دارد و موها را براق و درخشان می‌کند و در بسیاری از ترکیب رنگ‌ها قابل استفاده و پرطرفدار است.

اکسیدان ها

اکسیدان‌ها موادی هستند که به روند رنگ گرفتن موها سرعت می‌بخشند.

  • اکسیدان 3% ضعیف‌تر است و برای رنگ‌های تیره, هایلایت و رنگساژ استفاده می‌شود.
  • اکسیدان 6% که در اغلب ترکیبات رنگ مو و رنگ ریشه و حتی رنگ ابرو قابل استفاده است.
  • اکسیدان 9% که بسیار روشن کننده است و در ترکیبات رنگی با تن بلوند استفاده می‌شود.
  • اکسیدان 12% که قوی‌ترین اکسیدان است و اغلب برای رساندن رنگ مو به پایه روشن و دکلره کردن مو استفاده می‌شود. استفاده از این اکسیدان ممکن است به موهای شما آسیب برساند.
کاتالوگ خوانی رنگ مو

کاتالوگ خوانی رنگ مو

رنگ مو بدون دکلره

دکلره ماده‌ای است برای رساندن مو به پایه بسیار روشن (پلاتینی، بلوند روشن و سفید) و به همین دلیل طی این تغییر ناگهانی ممکن است آسیب زیادی به موهای شما برساند. کمی بی‌دقتی به زمان ماندن ماده دکلره روی سر شما یا اندازه آن، ممکن است خسارت زیادی به موهای شما وارد کند. به همین جهت بسیاری از بانوان به دلیل آگاهی از این آسیب‌ها رغبتی به استفاده از دکلره ندارند. ولی نگران نباشید روش‌های دیگری نیز برای روشن کردن موی شما بدون دکلره وجود دارد که حاصل ترکیب اکسیدان‌ها با تن‌های متفاوت رنگ و واریاسیون‌هاست. شما با آگاهی از میزان این ترکیبات و تن رنگ مورد نظرتان می توانید بدون استفاده از دکلره موهای خود را به پایه رنگ دلخواهتان در بیاورید.

رنگ مو لوپینا کالر

رنگ مو لوپینا کالر

ترکیب رنگ مو با اکسیدان

برای اینکه موهای خود را در خانه رنگ کنید لازم است با نحوه‌ی ترکیب اکسیدان‌ با رنگ مو نیز آشنا شوید.

همانطور که می‌دانید درصدهای مختلف از اکسیدان‌ کاربردهای متفاوتی دارند. اگر می‌خواهید از رنگ‌های دائمی برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید باید از اکسیدان‌های 6 و 9 درصد که متوسط هستند استفاده کنید. برای رنگ موهای نیمه دائم و موقت از اکسیدان‌های ضعیف‌تر یعنی 3 و 6 درصد و در نهایت برای دکلره کردن و به پایه رساندن موها بهتر است از اکسیدان‌های قوی‌تر با درصد 9 و 12 استفاده شود.

برای نسبت میزان اکسیدان با رنگ مو همیشه به راهنمای رنگ مو خریداری شده توجه کنید و طبق آن عمل کنید. دقت کنید که اگر بر روی جعبه نسبت 1:2 نوشته شده باشد یعنی شما باید برای هر 1 تیوپ از رنگ 2 برابر آن مقدار اکسیدان بریزید و ترکیب کنید. اگر نسبت 1:1 را مشاهده کردید یعنی ترکیب رنگ و اکسیدان باید یک میزان و برابر باشد.

به منظور حفظ سلامت مو و جلوگیری از خشکی آن بعد از رنگ کردن باید در انتخاب اکسیدان دقت کنید. اکسیدان کرمی برند لوپینا کالر به دلیل داشتن مواد نرم‌کننده و روغن بادام بعد از استفاده باعث خشک شدن بیش از حد موهای شما نمی‌شود.

 

نکته پایانی این است که رنگ موها با برندهای متفاوتی در بازار در دسترس شما هستند. شما باید برند رنگ موی خود را بر اساس کیفیت و تاثیر آن بر روی جنس مو و تن رنگ را بر اساس رنگ پوستتان انتخاب کنید. بعضی برندها ممکن است حساسیت‌زا باشند. اگر از برندی برای بار اول استفاده می‌کنید ابتدا آن را بر روی قسمتی از پوستتان امتحان کنید تا از آسیب احتمالی به پوست سرتان جلوگیری کنید.

 

پیج فروشگاه

سایت فروشگاه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید